y_key_7b303791c9f294af.html


Manusia Bersahabat...Alam Memberi Manfaat


Baru-baru ini kita digemparkan dengan beberapa kejadian pemusnahan alam sekitar secara besar-besaran dan tidak terkawal. Memilukan karena beberapa kejadian tersebut berlaku dalam tempo dan jarak masa yang terlalu dekat. Malah kejadian tersebut bukanlah yang pertama seumpamanya. Telah banyak kawasan hutan dan alam sekitar telah dicerobohi dan dimusnahkan atas alasan untuk kemajuan dan pembangunan masyarakat dan negara. Lebih memedihkan akta dan undang-undang penjagaan alam sekitar boleh diubah sesuka hati mengikut keperluan orang yng berpengaruh. Kejadian dg membangun kawasan hutan untuk pembangunan dan residensi sehingga tidak terkontrol yang hampir memusnahkan Taman Pertanian Bukit di beberapa daerah baru-baru ini menunjukkan betapa jahil, ketamakan dan begitu lobanya manusia merusak alam sekitar dan lebih parahnya dalam masa yang sama manusia yang sama tidak mengerti dan memahami bahwa tindakan tersebut tidak ubah seperti orang sakit yang memakan racun bukannya obat. Atau umpama manusia jahil membuat rumah di dalam hutan padahal di sekelilingnya penuh dengan binatang buas. Rumah berfungsi sebagai tempat perlindungan, sayangnya tidurnya tidak pernah pulas menenangkan betapa bila-bila masa binatang buas akan juga menumpang tidur.

Lebih jauh lagi Allah s.w.t dalam firmanNYa lewat Al-Quran dengan tegas menyatakan kemusnahan manusia adalah akibat perbuatan manusia itu sendiri. Justru teramat penting pendidikan sedari kecil di pupuk dan di semai demi membangunkan pribadi yang memahami bagaimana pentingnya pemeliharaan dan penjagaan alam sekitar. Kita boleh membiarkan persoalan dan permasalahan khusus tentang alam sekitar kepada ahli dan pakar-pakar namun persoalan dan pemahaman tentang alam sekitar sepatutnya di pupuk dalam jiwa setiap insan agar manusia bisa hidup lebih makmur dan bersatu dengan alam tanpa merusakkan rantaian biologi yang pada hakikatnyaa di cipta Allah s.w.t khusus untuk kegunaan manusia sebagai khalifah di muka bumi.
Dan yang pasti jika kita bersahabt dengan alam...musibah tidak akan terjadi dari alam, malah kita dapat mendapat khasiat yang diberikan alam untuk seorang sahabat.


Blogspot Template by Isnaini Dot Com